De organisaties Claimingo en ReisRecht gaan Schiphol en vliegtuigmaatschappijen volgende week formeel aansprakelijk stellen voor de vertragingen die reizigers in de meivakantie opliepen door de veel te lange rijen op de luchthaven. Honderden gedupeerden hebben zich bij Claimingo en ReisRecht gemeld.
,,Wij gaan voor dubbele aansprakelijkheid”, zegt jurist Alexander Colenbrander van Claimingo vrijdag in De Telegraaf. ,,Wachttijd komt grotendeels voor rekening van securitychecks van de luchthaven. Maar de luchtvaartmaatschappij, waar je moet inchecken of je koffer afgeven, en de staat, die over de paspoortcontrole gaat, kunnen mede schuld hebben aan de onredelijke vertraging, omdat bijvoorbeeld in pieken te weinig balies en hokjes open zijn.”
Vliegpassagiers gaan die schade volgens Colenbrander in principe claimen bij alle betrokken partijen. “Ze moeten het dan onderling maar uitzoeken. Anders schakelen we de rechter in voor een oordeel.”
Schiphol heeft vorige week na een overleg met demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) maatregelen voor de zomer aangekondigd die een herhaling van de chaos in de meivakantie moeten voorkomen.
Maatregelen Schiphol tegen lange wachtrijen
Deze zomer gaat de luchthaven alle beveiligingsdoorgangen in vertrekhal 1 openen vanwege de grote drukte.
Ook in vertrekhal 2 worden indien dat nodig is alle beveiligingsdoorgangen geopend. Er worden extra beveiligingsmedewerkers ingezet en meer personeel om passagiers te begeleiden, zo lieten de partijen weten.
Tijdens de afgelopen meivakantie werd meermaals duidelijk dat Schiphol de topdrukte niet goed kon verwerken. Lange wachttijden voor passagiers zouden KLM ,,ettelijke miljoenen'' hebben gekost. De luchtvaartmaatschappij eiste concrete oplossingen van Schiphol om te voorkomen dat de veiligheidscontroles tijdens piekdagen in de zomervakantie opnieuw dichtslibben.
Dagelijks moesten tientallen reizigers worden omgeboekt die hun vlucht hadden gemist. Bij vertragingen van drie uur of meer hebben passagiers bovendien recht op een schadevergoeding.
De toenemende drukte op Schiphol kan KLM ook op de langere termijn belemmeren in zijn groeiplannen. Met omwonenden is afgesproken dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vliegtuigen per jaar mogen vertrekken of landen op de luchthaven.